Berucap di hadapan khalayak ramai sememangnya menjadi
satu cabaran buat individu di dalam membangunkan kerjaya dalam bidang yang
diceburi sama ada sebagai staf yang bekerja untuk organisasi ataupun usahawan
yang bekerja sendiri. Apabila melakukan
sesuatu ucapan, kerapkali berlakunya kesilapan-kesilapan umum yang boleh
menyebabkan ucapan tersebut gagal menarik perhatian audien ataupun gagal
mencapai objektif yang dikehendaki. Mari
kita renungkan sejenak antara kesilapan-kesilapan umum yang dilakukan oleh pengucap
awam.
Ramai
pengucap awam menggunakan nada suara yang
‘membosankan’ atau terlalu lembut hinggakan ianya tidak mendatangkan kesan
emosi kepada orang yang mendengar ucapan itu. Kecenderungan membaca terus dari skrip atau teks juga
kerap dilakukan oleh pengucap awam terutamanya yang baru berjinak-jinak dalam
bidang ini. Pengucap awam juga dikatakan
gagal memberikan ekpresi muka yang
baik kepada audiennya. Ini boleh
mewujudkan jurang hubungan antara si
penceramah dan audien sedangkan dalam sesi pengucapan awam, hubungan antara
kedua-duanya harus terbentuk dan menjadi tanggungjawab penceramah tersebut
menggunakan kaedah tertentu dalam mewujudkan hubungan bersama audiennya.
Kesilapan
dari sudut penggunaan bahasa
termasuklah tatabahasa, ejaan, sebutan dan sebagainya lagi juga merupakan
antara kesilapan yang kerap dilakukan.
Ini menjejaskan kredibiliti si penceramah terbabit. Kesilapan ini mungkin berlaku disebabkan
kurangnya masa diperuntukkan untuk menyemak setiap ejaan sekiranya penceramah
menggunakan slaid pembentangan. Begitu
juga dengan masalah sebutan yang tidak tepat di mana ia boleh memberikan
gambaran negatif terhadap kredibiliti penceramah tersebut.Ada
sesetengah pengucap awam terlalu serius dalam ucapannya sehinggakan tiada unsur-unsur humor atau jenaka sepanjang
ucapan yang dilakukan. Unsur jenaka
harus diselitkan semasa melakukan ucapan agar audien merasa terhibur dan boleh
mengekalkan hubungan baik antara audien dan penceramah.
Pengucap awam juga didapati kerap berada
dalam keadaan ‘kaku’ seolah-olah
seperti sebuah patung dalam menyampaikan ucapan. Sebaik-baiknya, perlu ada pergerakan ke kiri
dan kanan pentas yang digunakan.
Akhir
sekali, pengucap awam didapati tidak mempamerkan tahap keyakinan diri yang baik ketika berucap. Ini mungkin disebabkan oleh perasaan gemuruh
yang berlegar di dalam diri penceramah. Di
samping itu, personaliti individu juga perlu diambil perhatian kerana personaliti yang kurang menarik akan
menyebabkan audien merasa kurang yakin terhadap penceramah dan mengurangkan
minat mereka untuk mendengar mesej yang cuba disampaikan. Personaliti ini termasuklah pemakaian,
tingkahlaku, cara penceramah berinteraksi dengan audien dan keikhlasan yang
ditunjukkan oleh penceramah kepada audien yang mendengar.
#Dapatkan buku ini bagi mengetahui lebih banyak tips yang berguna pada anda
Hubungi penerbit/pengedar: 019-475 7827
Harga Jualan: RM20.00 sahaja

No comments:
Post a Comment